Starlet



Jag fick en gammal Starlet av min syster idag. Starlet – tjejtidningen i pocketformat om kärlek, killar och två idolbilder i färg varje nummer.  Tidningen består av några fasta återkommande avdelningar. En sida för ”Då gjorde jag bort mig”. En sida för Köp-Byt-Sälj där någon tex vill byta Herreysbilder mot Carolabilder eller någon som vill köpa boken ”Fem och slottsmysteriet.

Två sidor med titeln ”Låtsastvillingar” där man annonserar efter tjejbästisar. I tidningen finns foto med ”veckans grimas”, en halvsida med korta vitsar, ett litet korsord, en uppslag med brevvänner och givetvis noveller, både skrivna och svart/vit tecknade.

 

Vidare hittar jag boktips och en hurtfrisk klottersida med rader som. ”Sluta deppa och börja steppa” …

 

Jag kikar på horoskopet för mitt stjärntecken: ”

Dina sparpengar bränner och du vill gärna köpa en sak du länge önskat. Torsdag är en bra dag för den sortens inköp. Glöm inte att få garanti på varan. Någon med blå ögon och mörka ögonbryn vill träffa dig.”


Eftersom min äldre syster köpte Starlet kunde jag i smyg norpa till mig en sådan och stänga in mig någonstans och frossa i kärlek. Jag minns hur spännande det var och hur rädd jag var för att bli ertappad. När vi besökte Farmor om somrarna var det extra häftigt, för i en kommod på vinden hade min Stockholmskusin lämnat massor med gamla Starlet-tidningar. Så när mamma och pappa gått och lagt sig på kvällarna tassade jag upp och hämtade en trave och kunde ligga halva nätterna och läsa banala kärlekshistorier.

Kan ju bara konstatera att innehållet i dessa tjejtidningar med dagens mått var extremt oskyldiga.

Puss & Kram


Kommentarer
Postat av: Nathalie Jansson

skratt...känner igen mig.

2010-09-11 @ 12:59:23
Postat av: Birgitta Melander

Starlet var ju en väldigt vågad tidning när det begav sig! Jag minns att mamma inte gillade den sortens läsning....

2010-09-13 @ 19:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0