Lyckopiller




Katten jamar högt på bron när jag står
i köket och kokar min frukostgröt. Öppnar dörren
och släpper in en pigg varelse som snurrar runt mina
fötter. Han trampar glatt och svansen vajar
flaggstångsrak. Katten pratar livligt och jag svarar
tillbaka med en gäll röst som jag egentligen inte
vet hur den kom till. Mitt djur vill ha frukost. Helst
leverpastej, fast den åt han slut på kvällen innan.

Jag skedar upp vanlig kattmat på burk i en tjusig
liten tallrik. Innan jag hunnit få i mig min gröt är katten klar
med sitt och sätter sig på golvet nedanför min stol och
glor. Stirrar och jampratar. Han är inte nöjd. Jag låtsas
att jag inte ser honom och fortsätter äta. Då känner jag hur
missen försynt petar på mitt ben om och om ingen.
Mjukt och med klorna indragna. Han tittar mig djupt i ögonen
och lägger huvudet på sned. Sedan trippar han och ställer
sig nedanför kylskåpet, då och då tittar han åt mitt håll
och jampratar.

Jag ger upp, förklarar att leverpastejen tog slut i går och
att osten som finns är dyrost och inte inhandlats som kattmat.
Jag frågar om det duger med en utgången mimosasallad
och får positiv respons. Mimosan åker ner i serveringsskål på
golvet och kissen är helnöjd över att han fått något festligt
på morgonen att frossa i.

Katten är glupsk men en sann gourmet. Dessutom är han
ett riktigt lyckopiller en vanlig torsdagmorgon!


Bild lånad från gorenje.se

Kommentarer
Postat av: jeanette sandelin

vad härligt du beskriver :)

vår tillflyttade katt "knackade" på dörren i morse för första gången. vi tror det är en han, och att han har siames i sig (blå ögon och delvis den färgen) namn?

michael jackson hi hi hi...

ha en fin dag och kolla om du kan komma på något barntv-program från förr.

storaste kramen ♥

2011-02-10 @ 11:43:35
URL: http://jeanette10.bloggo.nu
Postat av: Johanna

Hihi katter är verkligen speciella djur, lite småmystiska sådär.



:)

2011-02-10 @ 16:15:35
URL: http://pysselkaoset.blogg.se/
Postat av: Maria

En fin liten kattkompis!

2011-02-10 @ 22:19:39
URL: http://jagblommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0