Disponera tid



Min Mormor & Farmor turades om att fira jul hos oss när jag var barn. Så enkelt på något sätt, vi var alltid hemma och vartannat år gällde. Alltid likadant.

Gemensamt med dessa kvinnor var att de alltid ville ha något att sätta händerna i förutom julstök när de bodde hos oss. Mormor satt helst vid köksfönstret och lagade pappas nät, hon satt där och smågnolade och pillade tålmodigt med maskgarn. Återkommande uppgifter för Farmor var att stoppa familjens trasiga strumpor (gör någon det nu?) och putsa husets koppar & silverföremål. När jag tänker efter minns jag aldrig att de satt sysslolösa någon gång, när det till exempel skulle tittas på TV kom broderier och stickningar fram.

 

Trots att ingen egentligen vilade förutom under nattsömnen upplevde jag inte någonsin att dom hade bråttom eller var stressade. En helt fantastisk tanke. Så mycket arbete där allt gjordes för hand men ändå ingen stress. Det måste vara bra mycket som man kan plocka bort ur agendan ändå. Tänkvärt.. Så här i laptop-beroendets och shoppingens tid.

 

Glada tankar till er denna årets sista onsdag!


Kommentarer
Postat av: Mia

Tusen tack för hälsning inför julen. Hoppas att din jul var fin, glittrande och härlig! :) Nu går vi mot 2011 och jag vill passa på att sända de allra varmaste hälsningarna och ett önskan om ett glittrande, fantastiskt Gott nytt år! Kram från Mia

2010-12-30 @ 13:15:31
Postat av: Molly

jag hoppas att du också får ett gott slut på året och att 2011 blir ett bra år för dig :) kram på dig

2010-12-30 @ 14:39:39
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Trolltyget

SKÖNT att du är tillbaka. Ett nytt bra år väntar, kram!

2010-12-30 @ 16:03:19
Postat av: Carina B

Tjohoooooooooooooooooooooo-god fortsättning!

2011-01-01 @ 19:15:43
Postat av: Li

Åh, wow vad fint och lugnt det låter. Vilken fin liten blogg du har.

2011-01-01 @ 19:27:45
URL: http://lithesupercat.blogg.se/
Postat av: Li

Åh, wow vad fint och lugnt det låter. Vilken fin liten blogg du har.

2011-01-01 @ 19:28:25
URL: http://lithesupercat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0